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特別講義:イアン・コンドリー
「立体音響とアンダーグラウンドDJカルチャー:東京・ボストン・ベルリン」

日 時:2023年3月1日(水)18:00-19:30
場 所:東京藝術大学千住キャンパス 第1講義室
         (東京都足立区千住1-25-1 地図 http://ga-beta.geidai.ac.jp/access/
講演者:イアン・コンドリー(MIT比較メディア研究とライティング教授)
司 会:毛利嘉孝(東京藝術大学大学院国際芸術創造研究科教授)

参加方法:無料・要予約
こちらのお申し込みフォームに参加希望のセッションを明記の上、お申込みください。
(※定員に達した場合、ご予約を〆切る可能性がありますのでご了承ください。)

*オンライン配信はありません
**簡単な通訳あり
***講義に先立って、千住キャンパス音楽環境創造科スタジオにて亀川徹先生(音楽環境創造科教授)の解説による立体音響のデモンストレーションが行われます。興味のある方は、17時に千住キャンパス3Fのスタジオ前に集合してください。

今回のトークでは、没入的環境のオーディオのプレイバックの新しいアプローチに特に注目し、最近の立体音響(Spatial Sound)の最近の発展について議論します。どのようにして立体音響は演奏者/パフォーマーとオーディエンスの関係を再編成するのでしょうか。立体音響の可能性とは何なのでしょうか。そしてそれは、東京やボストン、ベルリンのアンダーグラウンドDJ文化とどのような関係を持つのでしょうか。

イアン・コンドリー略歴:
マサチューセッツ工科大学(MIT)日本文化とメディア・スタディーズ教授。2002年より現職。著書に『日本のヒップヒップ:文化グローバリゼーションの〈現場〉』(NTT出版、2009年)『アニメの魂:協働する創造の現場』(NTT出版、2014年)。MIT立体/空間音響サウンド(Spatial Sound Lab)を設立し、没入的オーディオの領域で活躍するアーティストを紹介する「ディゾルヴ音楽祭」を企画運営している。Leftroman名義で音楽活動を行い、「Near & Far」というボストンの日本のヒップホップ番組を週一で担当している。(mixcloud.com/iancondry).  


Spatial Sound and Underground DJ Culture:  Tokyo, Boston, Berlin

Date and Time:18:00-19:30, 1 March (Wednesday) 2023
Venue:Lecture Room 1, Senju Campus, Tokyo University of the Arts
    Map: http://ga-beta.geidai.ac.jp/access/
Speaker: Ian Condry, Professor, Comparative Media Studies & Writing MIT
Chaired by: Yoshitaka Mori (Professor, Tokyo University of the Arts)

Registration: Free, all reservations are needed.
Please fill in the google form here: Registration Form

*No online participation is available.
**Language: English (Japanese translation is available)
** Before the lecture, a demonstration of stereophonic sound with an explanation by Dr. Toru Kamekawa (Professor of the Department of Musical Creativity and the Environment) will be held in the Studio at Senju Campus. If you are interested, please gather in front of Studio A on the 3rd floor of Senju Campus at 17:00.

Abstract:  In this talk, I will discuss some recent developments in “spatial sound” with special attention to new approaches to audio playback in immersive environments.  How does spatial sound reconfigure the relationship between performer and audience?  What are the social possibilities of spatial sound and how does it relate to underground DJ culture in Tokyo, Boston and Berlin?

Bio:  Ian Condry is Professor of Japanese Culture and Media Studies at MIT, where he has been teaching since 2002.  He is the author of two books, “Hip-Hop Japan” and “The Soul of Anime.”  He is the founder of the MIT Spatial Sound Lab, and he organizes the Dissolve Music festival for showcasing artists working in immersive audio.  He makes music as Leftroman and he hosts a weekly Japanese hip-hop radio show in Boston called “Near & Far” (mixcloud.com/iancondry).  


*本講義は、2019-2023年度科学研究費国際共同研究加速基金(国際共同研究強化(B)) 「デジタルメディア時代の文化と生活様式の比較文化研究と社会学](研究代表者:毛利嘉孝、課題番号:19KK0045)の研究活動の一環として組織、運営されています。

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