Skip to content

ポストメディア研究会
グローバル化とデジタル化時代の都市・空間・ランドスケープ
マイク・フェザーストーンと玉利智子を迎えて

以下のとおり、ロンドン大学ゴールドスミス・カレッジのマイク・フェザーストーン教授と同カレッジ、玉利智子講師をお迎えして、ポストメディア研究会を開催いたします。興味のあるかたはどなたでもご参加いただけます。ぜひお越しください。

日時:2018年12月14日(金) 18:30〜20:30
場所:東京藝術大学大学院 国際芸術創造研究科大集会室
(東京藝術大学上野キャンパス大学会館2F)

✳︎入場無料、予約不要。
✳︎研究会は英語で行われます。特に通訳はありませんが、必要に応じて抄訳などを行います。
ポストメディア研究会については以下のHPをご参照ください。
http://postmedia-research.net/

報告者:
マイク・フェザーストーン(ロンドン大学ゴールドスミス・カレッジ教授)
玉利智子(ロンドン大学ゴールドスミス・カレッジ講師
司会・討議者:毛利嘉孝(東京藝術大学大学院国際芸術研究科教授)

✳︎この研究会は、平成29-32年度科学研究費基盤研究B「ポストメディア文化研究の理論構築:創造産業の日英比較を中心に」(研究代表者:毛利嘉孝、課題番号:17H02587)の研究活動の一環として組織、運営されています。

Professor Mike Featherstone

Urban Aestheticization Processes: Cityscape, Landscape and Image

Abstract

This paper brings together a number of themes about city image, aestheticization and urban experience. Its impetus comes from two main sources. The first is to contribute to a festschrift or David Frisby, a friend and collaborator, who died in 2010. Frisby was an influential Simmel scholar who researched cityscapes, streetscapes and modern life. It could be productive to confront the Simmel and Frisby urban heritage with the recent work of Francois Jullien on landscape. The second, is research on Tokyo 2020 Olympics, to better understand the relationship between the Games and the host city, especially the effects on urban life. The connecting point is the notion of city image – what is it, how it is made, how it operates and what is its potential?

 

Dr. Tomoko Tamari

Consumer Spaces as Urban Spectacles: Department Stores and Sensory Shopping Experiences

Abstract

The aim of this paper focuses on modern retailing spaces as urban spectacles by articulating a historical continuity of the nature of department store as an aestheticized sensory space. The paper also examines not only early 20th century department stores, but also contemporary consumer spaces, which have been developing innovative merchandising along with the emergence of digital information technologies. Drawing on the initial stage of Mitsukoshi to illustrate how urban spectacles emerged with development of theatrically organized affective space. The paper also analyses contemporary retailing spaces, which challenge to break the boundaries not only between theater and consumer space, but also between art gallery and retailing display space. In addition, the paper also explores contemporary retailing spaces which used ‘interactive mirrors’ in order to examine new sensory consumer experiences.

 

 

Professor Mike Featherstone
Dr. Tomoko Tamari

お問い合わせ:

Info-ga(a)@ml.geidai.ac.jp

Back To Top